Розвиток творчих та креативних здібностей молодших школярів під час самопідготовки
На сучасному етапі розвитку наша країна все більше потребує творчої особистості, яка має високий рівень адаптації і самореалізації, вміє проектувати своє майбутнє, свій шлях, ставить перед собою чіткі завдання самовиховання, самовдосконалення та самоосвіти. Завдання школи - виховати таку успішну , конкурентоздатну особистість, яка буде спроможна ефективно працювати та навчатися протягом усього життя.
Кінцевою метою процесу навчання і виховання має стати максимальне розкриття індивідуальних можливостей та здібностей кожного школяра. Тому є актуальною потреба створення сприятливого простору для формування такої особистості .
Щоб розвинути творчі, креативні здібності учнів , необхідно озброїти їх прийомами , спрямованими на розвиток пам'яті, уваги, образного та критичного мислення, сформувати навички дослідницької діяльності.
Початкова ланка освіти має всі можливості для цілеспрямованого креативного , творчого розвитку здібностей учнів , адже молодшим школярам властива допитливість, відкритість до нових знань, емоційність , чутливість до вражень . Вони з задоволенням виконують різні види творчих завдань, фантазують, імпровізують . Щоб досягти високих результатів у розвитку творчих здібностей молодших школярів потрібна систематична і ефективна робота всіх учасників процесу навчання і виховання. Тому вчитель початкових класів і вихователь групи продовженого дня мають працювати у тісному взаємозв'язку і створитиналежні педагогічні передумови для розкриття індивідуальних особливостей кожного учня, задоволення пізнавальних потреб та інтересів, використовувати особистісно орієнтований підхід до організації педагогічного процесу для ефективного навчання, розвитку та виховання кожного учня.
1. ДІЯЛЬНІСТЬ ВИХОВАТЕЛЯ ГПД ЯК ОСНОВА ДЛЯ РОЗВИТКУ УЧНІВ
На протязі останніх років так склалося, що працюючі батьки не мають можливості проводити достатньо часу зі своїми дітьми, тому другу половину дня учні проводять у групі продовженого дня і особистість вихователя , здатного вирішувати непрості завдання виховання нового покоління має величезне значення. Щоб розвивати креативну особистість вихователь сам повинен бути творчою особистістю. Він повинен насамперед розкрити власний творчий потенціал , власну креативність . Через власну особистість вихователь зможе сформувати та розвивати особистість дитини, допомогти їй адаптуватися в оточуючому світі .
Сьогодні креативна діяльність вихователя групи продовженого дня спрямована на формування особистісно-соціального досвіду вихованця з урахуванням особливостей розвитку особистості в сучасному суспільстві.
Креативність - це природна властивість особистості . Ця властивість існує від початку життя людини і є найвищою формою активності особистості. Можна визначити креативність як активність, що втілюється у продуктах творчості. Завдяки креативності людина виражає себе, свій внутрішній світ, змінюючи його.
Тільки креативний учитель, вихователь зможе збудити творчу думку вихованця, повести за собою , виховати креативну особистість . Кредо нашої школи «Від креативного учителя, вихователя - до креативного учня»
Щоб виховати творчу, креативну особистість потрібно змінити педагогічний супровід, спрямувати його на створення креативного середовища освітньої установи. При цьому значно зростає роль і відповідальність вихователя групи продовженого дня у вибудові середовища навколо інтересів дитини , у створенні умов адаптації школи до індивідуальних особливостей і суб'єктивних потреб дитини ,адже в останні роки групи продовженого дня є однією з провідних форм організації життєдіяльності дітей, їх інтелектуального й морального розвитку.
Тому головною метою вихователя ГПД в сучасних умовах є різнобічний розвиток дітей, їх пізнавальних інтересів, творчих здібностей, загальнонавчальних умінь, навичок самоосвіти, виховання особистостей, здатних до самореалізації.
Ці задачі я успішно розв'язую в групі продовженого дня: роблю життя дітей цікавим, змістовним, правильно організованим повсякденно , наповнюю кожний день своїх вихованців корисними думками і справами, даю їм відчути себе маленькими переможцями , допомагаю становленню дитини як особистості, творця.
В основу своєї роботи як вихователя групи продовженого дня взяла слова видатного педагога Ш. Амонашвілі:
«Треба бачити себе в дітях, щоб допомогти їм стати дорослими , треба сприймати їх як повторення свого дитинства , щоб удосконалюватись самому; треба , нарешті, жити життям дітей , щоб бути справжніми педагогами»
Модель вихователя групи продовженого дня вбачаю в виконанні ним таких функцій :
· мудрого наставника;
· інструктора;
· помічника - порадника;
· старшого товариша , вірного , відданого друга дитини;
· витівника, з яким дитині ніколи не буде нудно і сумно ;
· дороговказа - який завжди покаже учням шлях до успіху, підтримає їхню віру в себе .
Завдання , які я ставлю , як вихователь групи продовженого дня :
- Виявлення та розвиток творчого потенціалу , здібностей молодших школярів.
- Формування та закріплення позитивного ставлення до навчання.
- Активізація розумової діяльності , пізнавального інтересу учнів.
- Розвиток інтелекту молодших школярів.
Для реалізації і успішного вирішення цих задач використовую всі можливості , які дає правильна організація роботи групи продовженого дня.
По-перше, це дотримання режиму групи продовженого дня , який значно підвищує ефективність навчально-виховної роботи, дозволяє дітям :
- Зміцнити набуті навички та вміння.
- Розвинути креативні , творчі здібності учнів .
- Розширити і поглибити знання.
- Задовольнити різнобічні інтереси , нахили дітей.
- Змістовно і цікаво організувати дозвілля дітей .
По-друге, чітка організація самопідготовки , як головної складової частини навчально-виховної роботи в ГПД , чинника розвитку пізнавальної активності , інтересів та здібностей молодших школярів.
2. РОЗВИТОК КРЕАТИВНИХ, ТВОРЧИХ ЗДІБНОСТЕЙ МОЛОДШИХ ШКОЛЯРІВ ПІД ЧАС САМОПІДГОТОВКИ
2.1 Самопідготовка як головна складова розвитку пізнавальної активності, інтересів учнів
Самопідготовка - особлива форма роботи учня у режимі групи продовженого дня , педагогічно скерована самостійна пізнавальна діяльність школярів , яка органічно поєднана з навчальними заняттями . Під час самопідготовки вирішуються самоосвітні, розвивальні( корекційні) , виховні завдання.
В організації самопідготовки в режимі роботі ГПД важливим вважаю:
· створити сприятливі умови для занять і забезпечити учнів необхідним навчальним приладдям;
· всіляко розвивати й удосконалювати вміння і навички учнів самостійно працювати;
· поєднувати індивідуальну самостійну працю учнів із фронтальною колективною роботою групи;
· формувати в учнів навички раціонального використання часу, відведеного на виконання домашніх завдань;
· привчати дітей до певного порядку виконання домашніх завдань залежно від предмета і змісту навчального матеріалу;
· організовувати різні види і форми занять;
· подавати своєчасну індивідуальну допомогу;
· диференційовано контролювати роботу учнів;
· прищеплювати учням уміння і навички самостійно перевіряти виконані завдання;
· сприяти розвитку творчої ініціативи й креативності у вихованців.
Організовуючи самопідготовку в групі продовженого дня я завжди дотримуюсь таких вимог:
у підготовчий етап самопідготовки обов'язково включати різноманітні цікаві завдання, задачі на логічне мислення, усні обчислення, щоб налаштувати дітей на подальшу роботу;
забезпечення самостійної навчальної роботи учнів та їх дисципліни;
дотримання регламенту часу на виконання домашніх завдань;
не перетворювати самопідготовку в урок;
формувати в учнів під час самопідготовки навички самоконтролю;
здійснювати індивідуальний та диференційований підхіддо учнів з урахуванням рівня їх самостійності;
- допомагати учням, коли їм це необхідно;
- використовувати наочність, дидактичні ігри
Немає коментарів:
Дописати коментар