ПОСАДОВА ІНСТРУКЦІЯ ВИХОВАТЕЛЯ ГРУПИ ПОДОВЖЕНОГО ДНЯ
1. Загальні положення
1.1. Ця посадова інструкція розроблена на основі тарифно-кваліфікаційної характеристики вихователя. Під час складання інструкції враховано також рекомендації організації служби охорони праці в навчальних закладах Міністерства освіти і науки України.
1.2. Вихователь призначається на посаду й звільняється з неї директором ліцею.
1.3. Вихователь повинен мати повну вищу педагогічну освіту (без вимог до стажу
педагогічної роботи), належний рівень професійної підготовки, здійснює педагогічну діяльність,
забезпечує результативність та якість своєї роботи; вільно володіє державною мовою; моральні
якості особи, фізичний і психічний стан її здоров’я дають змогу виконувати професійні
обов’язки; яка пройшла обов’язковий профілактичний медичний огляд та інструктажі, навчання
та перевірки знань з питань охорони праці та безпеки життєдіяльності.
1.4. Педагогічна діяльність передбачає зайнятість вихователя у приміщенні, що використовується в освітньому процесі, освітню (навчальну та виховну) діяльність за межами будівлі закладу освіти (зокрема забезпечення дистанційного навчання), методичну, організаційну роботу та іншу виховну діяльність, передбачену посадовою інструкцією.
1.5. Робочий час і час відпочинку, інші умови праці, оплата праці визначає законодавство про працю, а також законодавство у сфері освіти. Режим роботи визначають правила внутрішнього розпорядку, колективний договір, інші документи закладу освіти.
1.6. Мета професійної діяльності вихователя полягає в організації навчання та виховання здобувачів освіти під час перебування на групі подовженого дня завдяки формуванню у них ключових компетентностей і світогляду на основі загальнолюдських і національних цінностей, а також розвитку інтелектуальних, творчих і фізичних здібностей, необхідних для успішної самореалізації та продовження навчання.
1.7. Вихователь підпорядковується безпосередньо заступнику директора ліцею з навчально-виховної роботи та директору ліцею.
1.8. На час відпустки, тимчасової непрацездатності, відсутності на роботі з інших поважних причин обов’язки вихователя виконує інший педагогічний працівник відповідно до наказу директора.
1.9. У своїй діяльності вихователь керується Конституцією й законами України, Конвенцією про права дитини, Указами Президента України, постановами Кабінету Міністрів України, органів управління освітою всіх рівнів з питань освіти й виховання здобувачів освіти; вимогами Державних стандартів початкової освіти; правилами й нормами охорони праці, техніки безпеки й протипожежного захисту, а також Статутом ліцею (у тому числі Правилами внутрішнього трудового розпорядку, Положення про внутрішню систему забезпечення якості освіти, наказами й розпорядженнями директора, даною інструкцією), трудовим договором, наказами директора ліцею, цією посадовою інструкцією.
2. Функції
Основними напрямами діяльності вихователя є:
2.1. Опікування здобувачами освіти й нагляд за ними під час їхнього перебування у виховних групах ліцею.
2.2. Організація й проведення позаурочної навчально-виховної роботи в закріпленій за ним групі.
3. Посадові обов’язки
Вихователь виконує такі посадові обов’язки:
3.1. Планує, організовує та здійснює виховання здобувачів освіти.
3.2. Проводить повсякденну роботу, яка забезпечує створення умов для соціально-психологічної реабілітації школярів, їх соціальної та трудової адаптації.
3.3. Організовує самостійну роботу здобувачів освіти із закріплення та поглиблення знань, умінь та навичок, набутих на уроках.
3.4. Створює сприятливі умови для формування учнівського колективу та надає кваліфіковану допомогу школярам у підготовці до уроків і виконанні домашніх завдань.
3.5. Організовує індивідуальну, групову та колективну роботу здобувачів освіти.
3.6. Організовує дозвілля вихованців.
3.7. Формує в дітей ціннісні орієнтації.
3.8. Здійснює заходи, спрямовані на збереження та зміцнення здоров’я здобувачів освіти, на їх психічний та фізичний розвиток.
3.9. Проводить роботу по вихованню позитивного ставлення до суспільно корисної праці.
3.10. Виховує повагу до суспільної моралі та цінностей: правди, справедливості, гуманізму, толерантності, працелюбності.
3.11. Надає допомогу батькам або особам, які їх замінюють, у вихованні здобувачів освіти.
3.12. Використовує різноманітні прийоми, методи й засоби виховання та навчання школярів.
3.13. Планує й проводить з здобувачами освіти корекційно-розвивальну роботу на основі вивчення їх індивідуальних особливостей.
3.14. Спільно з медичними працівниками забезпечує збереження й зміцнення здоров’я
здобувачів освіти, здійснює заходи, які сприяють їхньому психофізіологічному розвитку.
3.15. Приймає дітей за встановленим порядком від батьків (осіб, які їх замінюють) чи вчителів ліцею; організовує дотримання здобувачами освіти режиму дня, виконання ними домашніх завдань, надає їм кваліфікаційну допомогу в навчанні, організації відпочинку й здобутті додаткової освіти, залучаючи їх до художньої й науково-технічної творчості, роботи спортивних секцій, гуртків та інших об’єднань за інтересами.
3.16. Сприяє формуванню в школярів моральних якостей громадянина, формує в них
культуру поведінки, відповідальне ставлення до навчання, праці, повагу до прав людини, до
державних мови та символів України, національних, історичних і культурних цінностей,
дбайливе ставлення до історико-культурного надбання і довкілля України.
3.17. Надає допомогу в організації самоуправління в учнівському колективі, проводить
роботу з профілактики відхилень у поведінці.
3.18. Вивчає індивідуальні здібності, інтереси й нахили здобувачів освіти, їхню
поведінку в сім’ї, житлово-побутові умови проживання сім’ї, взаємини дітей з батьками чи
особами, які їх замінюють.
3.19. Забезпечує в стосунках з школярами дотримання їхніх прав і свобод.
3.20. Вживає заходів щодо запобігання та протидії булінгу, різним проявам насильства
серед здобувачів освіти та інших учасників освітнього процесу. Повідомляє керівництво ліцею
про факти булінгу стосовно дітей, педагогічних працівників та інших осіб, які залучаються до
освітнього процесу, свідком якого був особисто або інформацію про які отримав від інших осіб,
вживає невідкладних заходів для припинення булінгу.
3.21. Використовує інструменти забезпечення інклюзивного навчання в освітньому
процесі.
3.22. Застосовує принципи і стратегії універсального дизайну в сфері освіти і розумного
пристосування для забезпечення доступності (фізичної, інформаційної тощо) здобуття освіти
дітей з особливими освітніми потребами.
3.23. Орієнтується в інформаційному просторі, здійснює пошук і критично оцінює
достовірність, надійність інформаційних джерел, вплив інформації на свідомість і розвиток
учнів, на прийняття рішень.
3.24. Веде у встановленому порядку документацію й звітність.
3.25. Бере участь у роботі педагогічної ради ліцею.
3.26. Проходить періодичний медичний огляд.
3.27. Систематично підвищує свій професійний і загальнокультурний рівні, професійну
майстерність; бере участь у роботі методичних об’єднань та інших формах методичної роботи;
аналізує та планує свій професійний розвиток для досягнення його стратегічних і операційних
цілей з урахуванням умов педагогічної діяльності, індивідуальних професійних потреб.
3.28. Ефективно застосовує професійні знання в практичній педагогічній діяльності;
працює творчо.
3.29. Аналізує інформацію щодо освітніх інновацій, умов їхнього впровадження.
3.30. Інтегрує інновації у власну педагогічну практику, адаптує їх до різних умов
освітнього процесу та сучасних вимог до педагогічної діяльності з урахуванням особливостей
діяльності ліцею, індивідуальних потреб здобувачів освіти.
3.31. Взаємодіє з іншими педагогами на засадах партнерства та підтримки (у межах
наставництва, супервізії тощо).
3.32. Дотримується етичних норм поведінки, які відповідають громадському статусу
вчителя, у ліцеї, побуті, громадських місцях.
3.33. Дотримується педагогічної етики, поважає гідність, права, свободи і законні
інтереси всіх учасників освітнього процесу.
3.34. Дотримується академічної доброчесності та забезпечує її дотримання школярами
в освітньому процесі.
3.35. Створює умови для безпечного здійснення навчального процесу, ретельного
дотримання правил техніки безпеки, санітарних та протипожежних правил; негайно сповіщає
адміністрацію ліцею про випадки виявлення в здобувачів освіти зброї, пожежо- й
вибухонебезпечних предметів та пристроїв, отрут, наркотичних і токсичних речовин, інших,
вилучених із цивільного вжитку речей.
3.36. Оперативно повідомляє адміністрацію ліцею про кожен нещасний випадок, вживає
заходів щодо надання першої долікарської допомоги.
3.37. Вносить пропозиції щодо покращення й оздоровлення умов здійснення освітнього
процесу, а також повідомляє керівників про всі недоліки в забезпеченні навчального процесу, які
знижують працездатність здобувачів освіти.
3.38. Проводить інструктаж здобувачів освіти з техніки безпеки під час проведення
виховних заходів, прогулянок, екскурсій та ін. з обов’язковою реєстрацією в класному журналі
чи журналі реєстрації інструктажів.
3.39. Організовує вивчення здобувачами освіти правил охорони праці, правил
дорожнього руху, поведінки в побуті, на воді тощо.
3.40. Виконує накази та дотримується рекомендацій адміністрації ліцею та органів управління освітою.
3.41. Дотримується Статуту, правил внутрішнього розпорядку закладу освіти, наказів директора ліцею.
4. Права
Вихователь має право на:
4.1. Участь в управлінні ліцею відповідно порядку, визначеного Статутом ліцею.
4.2. Захищати свої професійну честь та гідність, інтереси і права в усіх інстанціях.
4.3. Ознайомлення зі скаргами та іншими документами, які містять оцінку його роботи,
надання відповідних пояснень.
4.4. Захист своїх інтересів самостійно чи через представника, у тому числі адвоката у
випадку дисциплінарного чи службового розслідування, пов’язаного з порушенням педагогом
норм професійної етики.
4.5. Конфіденційність дисциплінарного розслідування, за винятком випадків,
передбачених законом.
4.6. Вільний вибір і використання методик навчання й виховання, навчальних
посібників і матеріалів, підручників, методів оцінювання знань здобувачів освіти, затверджених
Міністерством освіти і науки України.
4.7. Бути членом професійної спілки та інших об’єднань громадян, діяльність яких не
заборонена законом.
4.8. Підвищення у встановленому порядку своєї кваліфікації.
4.9. Проходження атестації на добровільній основі на відповідну кваліфікаційну категорію.
4.10. Брати участь у засіданнях методичних об’єднань, конференціях і семінарах, інших
заходах, організованих управлінням освіти.
4.11. Надання здобувачам освіти під час занять і перерв обов’язкових для виконання розпоряджень, які стосуються організації занять і дотримання дисципліни, прагнення здобувачів
освіти до дисциплінарної відповідальності у випадках і в порядку, визначених відповідними
правилами.
4.12. Отримувати від адміністрації та інших працівників ліцею підтримку у виконанні
посадових обов’язків і реалізації прав, що передбачені цією посадовою інструкцією.
4.13. Здійснювати індивідуальну освітню (наукову, творчу, мистецьку тощо) діяльність
за межами закладу.
5. Відповідальність
5.1. Вихователь несе відповідальність за життя і здоров’я здобувачів освіти групи, за
дотримання їхніх прав і свобод, визначених законодавством України.
5.2. За невиконання чи неналежне виконання без поважних причин Статуту,
Положення про внутрішню систему забезпечення якості освіти і Правил внутрішнього
трудового розпорядку ліцею, законних розпоряджень директора ліцею та інших локальних
нормативних актів, посадових обов’язків, визначених цією Інструкцією, вихователь несе
дисциплінарну відповідальність у порядку, визначеному трудовим законодавством.
5.3. За застосування, у тому числі одноразове, методів виховання, пов’язаним із
фізичним чи психічним насиллям над особистістю здобувача освіти, а також скоєння іншого
аморального вчинку вихователь може бути звільнений з посади відповідно до трудового
законодавства і Закону України «Про освіту».
5.4. За навмисно завдані ліцею чи учасникам освітнього процесу у зв’язку з виконанням
(невиконанням) своїх посадових обов’язків збитки вихователь несе матеріальну
відповідальність у порядку і в межах, визначених трудовим чи цивільним законодавством.
6. Взаємовідносини
Вихователь:
6.1. Працює за графіком, складеним, виходячи з 30-годинного робочого тижня, і
затвердженим директором ліцею.
6.2. Замінює у встановленому порядку тимчасово відсутніх вихователів та педагогів на
умовах погодинної оплати.
6.3. Самостійно планує свою роботу на навчальний рік і навчальний семестр. План
роботи погоджується заступником директора школи з навчально-виховної роботи та
затверджується директором ліцею.
6.4. Подає заступнику директора ліцею з навчально-виховної роботи письмовий звіт
про свою діяльність за певний період роботи (семестр, навчальний рік).
6.5. Одержує від директора ліцею та його заступників інформацію нормативно- правового й організаційно-методичного характеру, ознайомлюється з відповідними документами.
6.6. Працює в тісній взаємодії з учителями, класними керівниками й батьками
здобувачів освіти (особами, які їх замінюють): систематично здійснює обмін інформацією з
питань, які належать до його компетенції, з адміністрацією та вчителями ліцею, медичним
працівником ліцею, центром професійного розвитку педагога, громадськими організаціями,
культурно-освітніми закладами.
7. Повинен знати
Вихователь повинен знати:
7.1. Закон України «Про освіту», «Про повну загальну середню освіту», Концепцію
Нової Української Школи, Державний стандарт початкової освіти, інструктивно-методичні
рекомендації, інші законодавчі і нормативно-правові акти, що регламентують освітню діяльність;
пріоритетні напрями розвитку освітньої галузі України.
7.2. Конвенцію про права дитини, педагогіку, дитячу, вікову і соціальну психологію.
7.3. Психологію стосунків, індивідуальні і вікові особливості дітей і підлітків, вікову
фізіологію, шкільну гігієну.
7.4. Методи і форми моніторингу діяльності тих, що навчаються, вихованців;
7.5. Педагогічну етику; теорію і методику виховної роботи, організації вільного часу
вихованців; цілі, принципи, зміст виховання.
7.6. Принципи виховання патріота та інноватора.
7.7. Сучасні педагогічні технології продуктивного, диференційованого, розвиваючого
навчання, реалізації компетентнісного підходу; методи переконання, аргументації своєї позиції,
встановлення контактів з тими, що навчаються, вихованцями різного віку, їх батьками (особами,
які їх замінюють), колегами по роботі; технології діагностики причин конфліктних ситуацій, їх
профілактики і дозволу.
7.8. Індивідуальні особливості здобувачів освіти (вік, здібності, інтереси, потреби,
мотивація, можливості, досвід тощо), їх вплив на засвоєння навчального матеріалу та успішну
соціалізацію.
7.9. Ключові компетентності здобувачів освіти та уміння, спільні для всіх компетентностей, відповідно до державних стандартів освіти.
7.10. Основні види самооцінки вихованців (занижена, завищена, адекватна) та їх прояви,
основні умови та стратегії формування позитивної самооцінки дітей.
7.11. Різновиди та інтенсивність почуттів та емоцій, причини їх появи.
7.12. Сучасні форми, методи, технології та засоби навчання, що сприяють розвитку власної уваги, саморегуляції, подолання стресу, керування емоціями, порозумінню.
7.13. Основні закономірності особистісного розвитку дітей, специфіку їхніх потреб, інтересів та мотивів.
7.14. Підходи до формування ціннісних ставлень здобувачів освіти.
7.15. Основні стратегії, спрямовані на посилення взаємодії вихованців (створення правил групи подовженого дня, кооперативні форми виховання тощо).
7.16. Правила критичного оцінювання інформації та критерії медіаграмотності.
7.17. Цифрові середовища, професійні онлайн-спільноти та електронні (цифрові) ресурси для безперервного професійного розвитку протягом життя.
7.18. Вимоги законодавства щодо академічної доброчесності та використання об’єктів
авторського права, мережевий етикет у професійній діяльності.
7.19. Правила безпеки в цифровому середовищі, наслідки впливу цифрової інформації на людину.
7.20. Правила зміни, модифікації відкритих електронних (цифрових) освітніх ресурсів,
створення нових електронних (цифрових) освітніх ресурсів та їх спільного використання.
7.21. Підходи до організації освітнього процесу з використанням цифрових технологій,
зокрема дистанційного навчання, умови організації цифрових робочих місць.
7.22. Види пізнавальної діяльності здобувачів освіти.
7.23. Основні умови формування мотивації школярів.
7.24. Правила і норми охорони праці та безпеки життєдіяльності, цивільного захисту й
пожежної безпеки, санітарії та гігієни.
7.25. Порядки надання домедичної допомоги, а також порядок дій у надзвичайних ситуаціях.
7.26. Норми і стилі української літературної мови, використання усного та писемного мовлення.
7.27. Державну мову відповідно до законодавства про мови в Україні.
7.28. Стратегії комунікації з учасниками освітнього процесу.
7.29. Методи ведення діалогу та полілогу, усвідомленого та емпатичного слухання,
ненасильницької та безконфліктної комунікації.
7.30. Зміст основних актів міжнародного та національного законодавства щодо прав людини і дитини, цілей сталого розвитку.
7.31. Основні форми та засоби визначення запитів та очікувань батьків, форми конструктивної взаємодії з батьками в інтересах здобувача освіти, принципи командної взаємодії.
7.32. Основні завдання членів команди психолого-педагогічного супроводу осіб з особливими освітніми потребами.
7.33. Інструменти забезпечення інклюзивного навчання (інклюзивна культура, інклюзивна політика, інклюзивна практика тощо).
7.34. Принципи і стратегії універсального дизайну в сфері освіти й розумного пристосування.
7.35. Принципи, форми та методи ефективної підтримки осіб з особливими освітніми потребами.
7.36. Способи виявлення здібностей, інтересів, реальних навчальних можливостей здобувачів освіти.
7.37. Ознаки безпечного освітнього середовища.
7.38. Основи безпеки життєдіяльності, санітарії та гігієни.
7.39. Види та прояви насильства, булінгу (цькування), правила запобігання та протидії їм.
7.40. Засади профілактично-просвітницької роботи щодо безпеки життєдіяльності,
санітарії та гігієни, особливості профілактики інфекційних і неінфекційних захворювань,
запобігання поширенню серед вихованців звичок, небезпечних для їхнього здоров’я, засади
збереження психічного здоров’я в освітньому середовищі.
7.41. Методики і технології формування культури здорового й безпечного способів життя здобувачів освіти.
7.42. Освітні інновації, їхні характеристики.
7.43. Особливості організації інноваційної педагогічної діяльності.
7.44. Методи виявлення проблем у педагогічній діяльності, визначення характеру та причин їх появи.
7.45. Методи роботи з різними джерелами інформації з метою розв’язання проблем і запобігання їм.
7.46. Особливості організації різних форм і видів професійного розвитку вчителів
(інтернатури, курсів навчання за освітньою програмою, тренінгів, вебінарів, супервізії тощо).
7.47. Напрями діяльності професійних спільнот і асоціацій вчителів.
7.48. Особливості організації різних форм професійної підтримки та допомоги вчителям (наставництво, супервізія тощо).
7.49. Особливості діяльності закладу освіти, учнівського колективу.
7.50. Трудове законодавство;
7.51. Правила внутрішнього трудового розпорядку освітньої установи;
7.52. Правила по охороні праці та пожежної безпеки.
7.53. Шляхи евакуації на випадок екстремальних ситуацій.
7.54. Положення про внутрішню систему забезпечення якості освіти, Освітню програму ліцею.
8. Кваліфікаційні вимоги
8.1. Документи, що підтверджують професійну та освітню кваліфікацію, її віднесення до
рівня Національної рамки кваліфікацій (НРК):
● диплом фахового молодшого бакалавра (за умови продовження навчання для здобуття повної
вищої освіти) (5 рівень НРК);
● диплом молодшого бакалавра (молодшого спеціаліста) (5 рівень НРК);
● диплом бакалавра (6 рівень НРК);
● диплом магістра (спеціаліста) (7 рівень НРК).
8.2. Здатність діяти відповідально і свідомо на засадах поваги до прав і свобод людини та
громадянина; реалізувати свої права і обов’язки; усвідомлювати цінності громадянського
суспільства та необхідність його сталого розвитку (громадянська компетентність).
8.3. Здатність до міжособистісної взаємодії, роботи в команді, спілкування з
представниками інших професійних груп різного рівня (соціальна компетентність).
8.4. Здатність виявляти повагу та цінувати українську національну культуру,
багатоманітність і мультикультурність у суспільстві; здатність до вираження національної
культурної ідентичності, творчого самовираження (культурна компетентність).
8.5. Здатність до прийняття ефективних рішень у професійній діяльності та
відповідального ставлення до обов’язків, мотивування людей до досягнення спільної мети
(лідерська компетентність).
8.6. Здатність до генерування нових ідей, виявлення та розв’язання проблем,
ініціативності та підприємливості (підприємницька компетентність).
8.7. Кваліфікаційні вимоги до вихователів, яким присвоюється певна кваліфікаційна
категорія (спеціаліст, спеціаліст другої категорії, спеціаліст першої категорії, спеціаліст вищої
категорії), визначено Орієнтовним описом професійних компетентностей вчителя відповідно до
кваліфікаційних категорій педагогічних працівників (п. 7 Професійного стандарту).
8.8. Мати вищу освіту та (або) професійну кваліфікацію педагогічного працівника,
належний рівень професійної підготовки.
8.9. Вихователь із кваліфікаційною категорією «спеціаліст» має вищу педагогічну освіту.
Він здатний забезпечувати засвоєння здобувачами освіти навчальних програм; знає основи
педагогіки, психології, дитячої та вікової фізіології; використовує інформаційно-комунікаційні
технології, цифрові освітні ресурси в освітньому процесі; вміє розв’язувати педагогічні
проблеми, встановлювати контакт з учнями, батьками, колегами; дотримується педагогічної
етики, моральних норм.
8.10. Вихователь із кваліфікаційною категорією «спеціаліст другої категорії» відповідає
вимогам, встановленим до працівників з кваліфікаційною категорією «спеціаліст», та постійно
вдосконалює свій професійний рівень; використовує диференційований та індивідуальний підхід
до здобувачів освіти; володіє сучасними освітніми технологіями, методичними прийомами,
педагогічними засобами, різними формами позаурочної роботи та ефективно застосовує їх;
впроваджує інноваційні технології в виховному процесі; обізнаний з основними нормативно-
правовими актами про освіту; користується авторитетом серед колег, здобувачів освіти та їхніх
батьків.
8.11. Вихователь із кваліфікаційною категорією «спеціаліст першої категорії» відповідає
вимогам, встановленим до працівників з кваліфікаційною категорією «спеціаліст другої
категорії», та використовує методи компетентністно орієнтованого підходу до організації
освітнього процесу; володіє технологіями творчої педагогічної діяльності з урахуванням
індивідуальних особливостей і здібностей здобувачів освіти; впроваджує перспективний
педагогічний досвід; формує у вихованців навички самостійно здобувати знання й застосовувати
їх на практиці; уміє аргументувати свою позицію та володіє ораторським мистецтвом.
8.12. Вихователь із кваліфікаційною категорією «спеціаліст вищої категорії» відповідає
вимогам, встановленим до працівників з кваліфікаційною категорією «спеціаліст першої
категорії», та володіє інноваційними освітніми методиками й технологіями, активно
використовує та поширює їх у професійному середовищі; володіє широким спектром стратегій
виховання та навчання; продукує оригінальні, інноваційні ідеї; застосовує нестандартні форми
проведення занять на групі подовженого дня; активно впроваджує форми та методи організації
освітнього процесу, що забезпечують максимальну самостійність навчання та виховання
здобувачів освіти; вносить пропозиції щодо вдосконалення освітнього процесу в закладі освіти.
Немає коментарів:
Дописати коментар